13 Ocak 2011 Perşembe

Şifa niyetine..."Dumanı Üstünde"

Samimi içecektir çorba; eti, sebzeyi, suyu, bakliyatı kaynaştırır. İç ısıtır, doyurur, keyif verir, yerken yormaz çorba! Bilen biliyor düşkünlüğümü ona, hatta bundan bir ay kadar önce Deniz Gürsoy'un "Midenin Cilası Çorba" kitabını sizlere tanıştırdığımda, yeni bir kitap daha duydum, çorbaya dair, gelen yorumlar arasında...

Önce takipçilerden Işın Hanım dedi ki; "Çorbaya düşkünseniz Candan Turhan'ın "Dumanı Üstünde" kitabını da şiddetle öneririm. Çorba ve kolay ekmek tarifleri içeren samimi çok hoş bir kitap." Bir kaç satır sonraki yorum ise kitaplarını keyifle okuduğum, blogunu merakla takip ettiğim sevgili Tijen İnaltong'dan geldi "Aynı diziden sevgili arkadaşım Candan Turhan'ın çorba kitabını da söylemeden edemeyeceğim. Hatta o zamanlar Mutfakta Zen grubumuz vardı ve Candan kitabı "Mutfakta Zen ruhuna" adamıştı. Çok güzel çorbaları vardır söyleyeyim, tam senlik!"

Evet tam benlik! "Dumanı Üstünde - Doyurucu Çorbalar, Kolay Ekmekler". Kitabı derhal buldum, bir çırpıda okudum. Candan Turhan adı gibi bir kitap hazırlamış... Konuşur gibi yazmış, tek tek anlatmış; neyle ne yakışır, nasıl içilir, hangi mevsimde yapılır/yapılmalıdır? Biraz kökeninden bahsetmiş, biraz anılarından ama kesinlikle tariflerini kolay okunur ve anlaşılır şekilde vermiş 86 tane çorba ile kolaylıkla uygulanabilecek 13 tane ekmeğin! Hem de ne çorbalar; (arka kapak notundan) domatesli çeşitler, sebze çorbaları, taneli çorbalar, yoğurtlu çorbalar, fırından çıkanlar, fasulye çorbaları, etli, tavuklu ve deniz ürünlüler, alaturka çorbalar, serin yaz çorbaları, gece yarısından sonra...balkabağı çorbaları, daha da neler!

Kitap almak için iştahınız kabarsın diye, buyrun yazarın bizzat izni ile "muskatlı bezelye çorbası". Ama bir sır vereyim size, burada paylaşmaya kıyamadığım daha nice cevherler saklı kitabında; rengarenk, şifa niyetine...

Malzemelerimiz;

  • 300 gr bezelye (konserve de olabilir)
  • 1 orta boy soğan
  • 1 orta boy patates
  • 1 litre su
  • 1 su bardağı süt
  • Müskat
  • Tereyağ
  • Limon suyu (arzu ettiğiniz kadar)
  • Tuz - karabiber
  • Süslemek için : Maydanoz

Dondurduğumuz bezelyeler bittiği için İglo bahçe bezelyesi tercih ettim. Dondurulmuş olunca konserveye kıyasla pişirme süresi 2 katına çıkıyor.

Hazırlık olarak patatesleri zar gibi ve soğanları da yemeklik doğrayın.

Arzu ettiğiniz kadar tereyağ eklediğiniz (ben 2 çay kaşığı kullandım) orta boy bir tencerede soğanları bir kaç dakika süre ile kavurun. Ardından patatesleri de ekleyin ve bir dakika daha çevirin tahta kaşığınızla. Bezelyeleri ve bir-iki dakika sonra suyu ekleyip yaklaşık kırk dakika süre ile kısık/orta ateşte pişirin. Konserve bezelye tercih ettiyseniz 20 dakika yeterli...

Bezelyeler piştikten içinden dolu dolu bir kepçeyi kenara ayırın. Kalanı blender yardımı ile pürüzsüz bir karışım haline getirin.

Çorbamız taneli olsun diye kenara ayırdığınız kepçedeki bezelyeleri tekrar içine atın, sonrasında sıra ile süt, bir-iki tutam muskat rendesi (bezelye ile ne kadar benzer/yakışır tatlarda olduklarını bu tarifte karşıma çıkana kadar bilmezdim), tuz, karabiber ve limon suyu ekleyin. Bir taşım daha kaynatın. Limon suyu ve baharatı kendi damak tadınıza göre ayarlayabilirsiniz.

Açık yeşil bir çorba, süs niyetine biraz kıtır ekmek ve koyu yeşil maydanoz, hem gözünüz hem mideniz doyacak, sözüme güvenin. Muskat apayrı bir rayiha katıyormuş meğer, bezelyenin tadını ortaya çıkarıyormuş resmen, hiç bilmezdim bunu! Daha neler öğrendim neler!

Son söz yine kitabın arka kapağından, Candan Turhan, tariflerini, "çorbayla sabah akşam ve çok sağlıklı bir biçimde doyulabileceğini, ne kadar çeşitli malzemeyle lezzetli çorbalar yapılabileceğini göstermek için" kitaplaştırdığını söylüyor. "Bu kitabın size ancak bir fikir, ilham ve özellikle keyif vermesini" diliyor ve "tariflerin kendisine ait ama sonunda ortaya çıkacak çorbanın sizin çorbanız olacağını" özellikle vurguluyor.

Raflarınız kitapla, sofralarınız renkle dolsun!

Afiyet olsun..

24 yorum:

cenebaz dedi ki...

"Kana kuvvet, göze fer, batna ciladır çorba" Ahmet Rasim

mutfagabuyrun dedi ki...

çorba harika görünüyor arkadaşım.bütün ayrıntılarıda vermissin.ellerine sağlık.öpüyorum.

Duru Mutfak dedi ki...

İglo'yla kısa bi reklam arası:)

Miskokulu Lezzetler dedi ki...

Özgeciğim mutfakta da yaratıcı olmak gerekiyor böyle değişik o kadar çok çorba, yemek tarifi çıkabilirki ellerine sağlık önerin içinde teşekkürler...

http://www.lezzetibol.com dedi ki...

Özgecim tarif çok güzel. Kremalı olarak bu tarifi bende hazırlamıştım.
Am naçizane 1-2 noktaya değinmek isterim. Konserve bezelyeyi ve konserve ürünlerini asla önermek istemem. Çünkü inanılmaz sağlıksız. Özellikle sağlımız için çok tehlikeli. İşte bu yüzden İglo`nun bezelyesi çok daha sağlıklı. Çünkü hiç bir bezelye satan marka veya pazarcı bezelyeleri toplandıktan 2.5 saat sonra bizlere sunamaz. Yani hiç bir bezelye İglo bahçe bezelyesi kadar taze olamaz...Ayrıca üretimi de en sağlıklı koşullarda yapılıyor.
Birde İglo Bahçe bezelyesi çok taze olduğu için 3 dk haşlamak yeterlidir canım. Diğer dondurulmuş bezelyelere göre çoook kısa bir sürede pişiyor. Çünkü dediğim gibi çok kısa süre içinde toplanıp paketlendiği için içindeki şeker nişastaya dönüşüyor. Bu yüzden de çok taze...
Çorban kesinlikle şifa niyetine canım
Kitaptan yapacağın diğer tarifleri merakla bekliyorum...
Ellerine kollarına sağlık

Afiyet bal olsun

sevgiler

DATLIM dedi ki...

Şu muskat olayına bir türlü giremedim :) çok leziz görünüyor...eline koluna sağlık

EKMEKÇİKIZ dedi ki...

Candan Turhan gerçek bir mutfak sevdalısı olmalı; "tariflerin kendisine ait ama sonunda ortaya çıkacak çorbanın sizin çorbanız olacağı"nı söylemesinden belli.
Önerinize uyup hemen alacağım.
:))

Saglıklımutfak dedi ki...

Hemen almam lazım :) afiyetler olsun canım:)

dukandiyetitariflerim dedi ki...

Bir çorba fanatiği olarak bayıldım bu tarife.Paylaştığın için teşekkürler.

Özge S. dedi ki...

Evet Çenebaz aynen öyle! Zaten Deniz Gürsoy'da kitabının adını öyle vermiş.. Midenin Cilası Çorba!

Beğenmene çok sevindim Sevda!

Kitap bir harika mutlaka alın mutlaka!!!

Sevgili DuruMutfak kitaba dikkat çekmekti derdim ama yanlış ifade ettim kendimi her halde... Aslında her malzeme fotoğrafımda krema da, süt de, kabartma tozu da belli ama İglo algısı var herhalde...

MisKokulu Lezzetler bir bilseniz kitapta ne yaratıcı tarifler var daha!!! Rengarenk çorbalar ile dolu!

Datlım muskat, kakule, zerdeçal mutlaka al mutlaka:)

EkmekçiKız şahsen sevdim tarzını Candan Hanım'ın, 13 ekmek var kitapta ilginizi çekecektir.

Hilal-Simla kaçırmayın bence de!

Güzel yorumlar için hepinize teşekkürler!

D

kalpkurabiye dedi ki...

nefiss nefiss:)
snin bu kitap önerilerine hayranım canım ya:) sayende kimi okuyalım şaşırmıyoruz:)
elerine sağlık:)

Mimosa Café dedi ki...

çok lezzetli birşeye benziyor bu. muskat çok sever kullanırım yemeklerde zaten. hemen bir belzeye çorbası yapılacak hazır buzlukta iglo bahçe bezelyelerim de varken. eline sağlık özge. sevgiler.

Ferkay dedi ki...

Merhaba canım blogunuzu yeni keşfettim ve bu kadar geç olduğu için çok üzüldüm. Hem kitapları hemde mutfağı çok çok seven birisi olarak bundan sonra takipçinizim.
Çorbanızı da hemen deneyeceğim.
Tavsiyeniz üzerine kitabıda hemen almak istiyorum notumu aldım..
Sevgiler...

Julyen dedi ki...

Yine süper bir çorba olmuş. Ellenine sağlık.

Ebruli dedi ki...

Yıllar önce bezelyeleri haşlarken fazla haşlamışım, daha sonra bunu blendırdan geçirip çorba yapmıştım. İlk defa o zaman "bezelye çorbası" nı içme şerefine ermiştim. Daha önce gittiğim hiç bir ev yemeğinde ikram edilmemişti. Bu tarifi de denemek lazım...

birsence dedi ki...

kayınavlidem çok sık yapar..ellerine sağlık canım...

Unknown dedi ki...

Bizim soframizda da corba olmazsa olmazlardan... Bezelye corbasini da defalarca denemisligim var ama mukatli hic denememistim... Tarifini severek uygulayacagim... Ellerine saglik canim benim.... Sevgilerimle,

Tarifkolik / Öznur dedi ki...

Rengi çok hoşş :) eline sağlık sevgiler..

dokuzuncubulut dedi ki...

Güzel kitapmış, merak ettim şimdi. madem bu kadar tvsiye edildi, hemen alıp okumalı. Evde benden başka çorba içen olmasa bile:(( Paylaşım için teşekkürler.
Sevgiler.

Özgen dedi ki...

Canım ellerine sağlık çorban harika biz çorbasız duramayız.Bunu da denemeli.Sana ödülüm var arkadaşım sevgiyle kal...

york test dedi ki...

blogunun ismine bayıldım bende sütle sarelleyi çok severim ama birde nutellalı dene yada mutlaka eti cicibebe ve soğuk süt yada eti Negro ile soğuk sütüde denemelisin dur canım çekti gidip alıp gelicem

beste dedi ki...

ellerine saglik. Fransizlar pek seviyor bezelye corbasini hatta kuru bezelye satiliyor bana ilginc gelmisti onceleri. Corba olsunda diyenlerdenim bende ozellikle renkli olanlar favorim:)

Unknown dedi ki...

Çorba soğuk havaların olmazsa olmazı bu da gerçekten dumanı üstünde olmuş ellerinize sağlık

narcicegirengi dedi ki...

Ozgecigim canim kitabi inan cok merak ettim. Corbanin her turlusunu cok severim.. Ozellikle de tarifini verdigin bu goruntusuyle bile istah acan corbaya bayildim. Bezelye ile muskatin cok yakistigini da bugun senden ogrendim canim. Denemeli ve gormeli bizatihi:)
Ellerine saglik.
Sevgi ve muhabbetlerimle.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...