13 Haziran 2010 Pazar

Baharat

Insana hayat neler gösteriyor bilemiyor elbette ki. Ben mesela market raflarından paketli, bildiğim markadan, aldığım nane, fesleğen, kekik gibi baharatı bir gun gelecek de kendi balkonumdan kesip alacağımı, bazısını kurutup bazısını taze taze yemeğime kullanacağımı hic düşünmezdim.

Nitekim başıma geldi!

Değişen hayat tarzımla, şu anda mini balkon bahçemizde yetiştirdiğimiz nane, kekik, biberiye, fesleğen gibi home-made baharat türleri hayatıma girdi. Aslında insana gerçekten zevk veren bir uğraş bu: Besle - büyüt süreci biraz uzun/sancılı çünkü o daha topraktan bile çıkmamış yeşilliğin ileride size taze veya kuru market rafi(ndan bile daha da guzel) lezzet veren bir baharat olacağını kafanızda pek canlandıramıyorsunuz. Sonrasında o bitkicik cana geldikçe, boy attıkça bir zevkleniyorsunuz "vaayy, şu yaşam gücü, toprak, su nelere kadir...." diyorsunuz, sonrasında da büyüyünce biraz da olsa kıyamıyorsunuz miniklere.

Kıyarsanız da - ki bir noktadan sonra kıymanız lazim yoksa çürür giderler orada - bir lezzetten diğerine tabaklarda maceralar bekliyor sizi.... Kendi adıma konuşayim, balkonumuzda 2 kekik türü yetiştirdik ve ikisini de hem kuru hem de taze kullandık. Tazeleri omlette, kuruları da artık hangi yemeği gözüm keserse onda kullandım; biraz doğaçlama oldu tabii ki! Kötü oldu mu? HAYIR!

Bu arada kurutmaktan bahsetmişken: Hiç mesele değil. Kesin dalından, yıkayın güzelce ve kurumaya bırakın. Özellikle güneş görsün diye çabalamayın. Ben mesela mutfakta nispeten güneş görmeyen bir yer buldum (zifiri karanlık değil elbet), orada 4 gün bırakıverdim. Zaten kuruduğunu anliyorsunuz zaman geçince. Ondan sonra isterseniz elinizle ufalayın, mini mini olsun, isterseniz dalından ayırdığınız gibi saklayın, yemeklere tarifsiz lezzet!

Tazesini de kesin, mesela pazar sabahı omletinde kullanın. Zeytinyağlı yemek yaparsam, dediğim gibi, gönlüm hangisini isterse onu koyuveriyorum. En son zeytinyağli kabak yaptım- gayet basit, en sadesi- üzerini taze nane ve kuruttuğum fesleğen ile süsledim. Yaz için, ferah ferah...

Ayranı naneli yapın, fesleğeni basın! Ohhhh daha da ferah, tuzlu tuzlu..

Demem o ki:
  1. Baharat, hele de nane, fesleğen gibi "ferah" baharat yemeği hafifletir, yemek hafifleyince tat alma bezeleri açılır, yemek beğenilir, yemek beğenilince yapanın yüzündeki gülümseme daha da büyür.
  2. Koyun baharatı yemeğe! Biraz deli mutfaği gibi olur bazı tarifler ama denemeye değer.

2 yorum:

Özge S. dedi ki...

o kadar güzel anlatmissin ki koktu burnuma taze taze nane ve feslegen...

Esin dedi ki...

Balkon nanelerinin resmini koydum bir de. Bakarsan bag, bakmazsan dag hakikaten oluyor. Bunlari ektigimizde gozukmuyorlardi bile, birak yemege kullanacagim gunleri dusunmeyi... Simdi kocaman oldular, bir salataya, bir caya, bir ayrana, bir mojitoya.. her yere geliyorlar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...