8 Aralık 2010 Çarşamba

Brassica oleracea botrytis alır mıydınız?

Bugün sizlerle tarladan bizzat topladığım “brassica oleracea botrytis”ler ile hazırladığım bir tarifi paylaşacağım. Olmaz mı? Tamam, daha basit bir ifade ile, tarifte; turpgillerden, çiçekleri etli ve tanecikli bir görünüşte olan, yaprakları lahana yaprağına benzeyen, sebze olarak kullanılan bir bitki kullanacağım. Bu da mı olmadı? “Karnabahar” desem, şimdi anlaştık değil mi?

Tane tane, en basit kelimelerle konuşarak/yazarak bile yeri geldi mi anlaşamadığımız ülkemizde, bir de bu tip kalabalık kelime öbekleri ile konuşmak zorunda kalsaydık ne kadar ilginç olurdu değil mi? Tabi bakmayın siz bana, kafam karışık bu aralar biraz; geç gelen mevsim geçisi, iş-güç, yeni bir yılın gelmesi (yaş ile alakalı bir ah ah vah vah bu), şahsi/günlük/sıradan sıkıntılar vs. derken benim zihnim farklı yönlere koşuyor bu aralar, düşünceler de ilginçleşiyor haliyle!

Bir örnek daha geldi aklıma, sonra söz tarife geçeceğim. Mesela kasaba gidip “sığırın iki kürek kemiği arasından ve pirzolalık yerinden çıkartılan, kemiğinden sıyrılmış iki parça et dilimi istiyorum” dediğinizi düşünün antrikot demek yerine ve kasabın şaşkın bakışlarını hayal edin! Sizi bilmem ama ben bunu denemeye hevesliyim! Bilen bilir, yapabilirim!

Antrikot bir kenara, biz gelelim karnabaharın faydalarına ve bugun sizler ile paylaşacağım yoğurtlu karnabahar salatasına;

Malzemelerimiz;

  • 1 adet küçük/orta boy karnabahar
  • 1 su bardağı yağsız/az yağlı yoğurt
  • 2-3 diş sarmısak
  • 1/4 demet maydanoz
  • 2 yemek kaşığı zeytinyağı
  • 1 çay kaşığı kırmızı pul biber
  • Tuz

Karnabaharı yıkayıp, yapraklarını temizledikten sonra çiçeklerine ayırın, maydanozları ince ince kıyın.

Karnabaharları ½ su bardağı su eklediğiniz buhar tenceresinde 8-10 dakika süre ile haşlayın.

Karnabaharlar haşlanırken, maydanoz ile (ister minik parçalar halinde kestiğiniz, isterseniz de tuzla havanda dövdüğünüz) sarımsakları da yoğurda ekleyin ve bir tutam da tuz ekleyerek iyice karıştırın.

Haşladığınız karnabaharları tabağa dizin ve üzerini maydanozlu sarımsaklı yoğurt ile örtün. Son olarak da zeytinyağı gezdirin ve kırmızı pul biber serperek süsleyin. Hatta kenarda bir tutam maydanoz kaldı ise onları da serpebilirsiniz servis tabağına…

A, C, B1 ve B2 vitaminleri ile kalsiyum, potasyum, fosfor, fosfat ve demir minerallerini içeren karnabahar, konu vitamin ve minarellerin desteği ile zihinsel fonksiyonlara, yorgunluğa iyi gelir, sinirleri destekler ve sindirim sisteminin düzenli çalışmasına destek verir. O zaman çok sevmiyorsak dahi, pek çok sebze ve meyve de olduğu gibi ara ara yemek de fayda var!

Afiyet olsun,

Not: Karnabahar ve antrikot tanımları www.tdk.gov.tr adresinden alınmıştır.

35 yorum:

ilkay dedi ki...

BAşlığı görünce sağolun ben almayayım diyesi geliyor insanın. Ama bu turpgillerin (onuda burada öğrendim) en sevdiğim türü, bayılırım.
Kasap fikrine bayıldım :) Denemek gerek.

kuzununannesi@nurturia dedi ki...

cok hafif ve diyet bozmayan cinsten:)

sizin yeni takipçinizim
anlatımınız ve tarifleriniz cok hoş

bu arada tariflerin genelinin diyet bozmayacak sekilde oldugunu gördüm, yoksa ben mi yanlıs gördüm?? bu konuda genel bir bilgi verebilir misiniz?

sevgiler..

Bizim Evin Mutfağı-Aysel dedi ki...

Nasıl da güzel bir görüntüsü var, yeşilliklerin içine saklanmış gizli güzellik...

mutfagabuyrun dedi ki...

karnıbaharı çok severim hele hele yoğurtlu salatasına hiç hayır diyememçellerine sağlık arkadaşım salata çok güzel olmuş.sevgiler.

bir dilim bir tutam dedi ki...

Tamam tamam hic dayanamam zaten sarimsaga...bir iki catal aldim ve kactim...
Sevgiler

Özge S. dedi ki...

İlkay bir de bana sorun yazarken ne kadar eğlendim:)

kuzununannesi@nurturia genel bilgi sağ üst köşede:) Genellikle sağlıklı ara ara kaçamak yaptıran cinsten tarifler. Ama beslenme uzmanı değilim, kendimce dengeli, az yağlı, nispeten sağlıklı beslenirim. Ben ne yiyerek yaşıyorsam onları yazıyorum diyelim:) Yani bence takip etmenizde hiç sakınca yok!

Aysel -gizli güzellik - bu ifadeniz çok hoşuma gitti!

ve herkese beğenilerini için çok teşekkür ederim!

kuzununannesi@nurturia dedi ki...

aaaa cok pardon,genelde gözümden kacar bu acıklamalar:)

cevap yazdıgınız içinde ayrıca teşekkür ediyorum size:)

ben diyete baslayalı 2 hafta oldu
diyette asıl meselenin yağdan kısmak oldugunu bu sekilde ögrenmiş bulunmaktayım :))

baktım tarifleriniz genelde az yağlı:)) tamamdır! bundan sonra koyu takipçiniz olmaya karar verdim:)))))

Unknown dedi ki...

başlıgı görünce kendimi menüsü bol bol bilemedigim yemeklerle dolu bir restaurantta hissettim kendimi.gözlerimi kapatıp parmagınmı rastgele sallayıp işte bu yemek diyesim geldi.ama bir baktım ki bizden bir tarifmiş.derin bir nefes çektim.valla ne diyeyeim korkuttun beni ellerine saglık.

umutluhayat dedi ki...

ooo diyet için çok güzel bir tarif ellerinize sağlık

Girls On Blog dedi ki...

Ellerine saglıkk...hem saglıklı hem de leziz.
Dün senin fırında pırasa tarifini yaptım vallahi enfes oldu! Çok teşekkürler:)

dukandiyetitariflerim dedi ki...

Bayılırım brassica oleracea botrytis'a:D
Bizim Dr.Dukan onay verir bu salataya.En kısa zamanda uygulamaya geçeceğim.Eline sağlık:))

Özgen dedi ki...

Ellerine sağlık
Çok pratik ve güzel bir salata olmuş.Tam bana göre.Sitene brnim gibi sebzelere önem vediğin için hayranım.Sevgiler...

larissagunlugu@yahoo.com dedi ki...

bende bayilirim karnibaharin bu haline, cig de yerim. amcasininoglu brokoliyede hayranimdir. kizima da cicek diye sevdirdim. en guzel kis sebzelerinden biri, eline saglik.
siteni merakla ve ilgiyle takip ediyorum.

Bugday Tanesi dedi ki...

Üffff,çok lezzetli görünüyor,hahayyy yeni bir tarif daha :))

Unknown dedi ki...

Sevgili Özge, harika bir diyet yemeği bu, karnabaharı çok severim ben, her ne kadar pişerken kokusu berbat olsa da:) Hem lezzetli hem besleyici hem de kalorisi düşük:)) bunun zeytinyağ, limon, sarımsak üçlüsünden oluşan sosla versiyonunu yapıyorum ama malum pek diyet yemeği sayılmaz:)))ellerine sağlık, Sevgiler...

Chilek dedi ki...

Bayılırım helede sarımsak ve yoğurtlusuna, ellerine sağlık:))

Özge S. dedi ki...

çok harika çok içten yorumlar bunlar! çok mutlu oldum beğenmenize:)

@kuzununannesi@nurturia: tabi ki sağlıklı yaşamın bir parçası makul miktarda yağ tüketmek:) beslenme uzmanları da bunu destekliyor ve kişiye kendi değerleri çerçevesinde yağ tüketim önerisinde bulunuyor!

Eylem - yorumunuz harika!!! çok esprili çok güldüm! Nüktedan takipçi:)

Girls on Blog - çok mutlu oldum beğenmenize pırasayı da, takipçiler aynı zamanda deneyip yorum bırakınca çok seviniyorum!

larissa yiyin hep beraber çok faydalı! kızınıza da sevdirmeniz çok hoş olmuş küçük yaşta...

derya emin olun buharda pişirince haşlama kadar kokmuyor ev! buharda deneyin bence mutlaka! memnun kalacaksınız...

Simla-Özgen-Buğday tanesi takibe devam, daha çok tarif var sırada sizlere göre:)

Adsız dedi ki...

Az malzeme çok lezzet,üstelik az kalorili ve sağlıklı ne güzel:)Kim demiş sağlıklı şeyler lezzetsiz olur diye? Ne çok alternatifimiz var aslında değil mi? Bugün ben de bu salatadan yapayım en iyisi.

Cafe Pepela dedi ki...

Ne mübarek nimet..
Karnabahar'ı çok seviyorum.Her haline varım ben!
Sağlıklı,lezzetli,keyifli günlere..

Tabiat Ana dedi ki...

kızartmak için aldığım karnabaharlara haşlanma yolu gözüktü sanırım :)

xcelis dedi ki...

Başlığa bakınca nedir bu öğrenmem gerek dedim :) bende çok severim karnabaharı ellerinize sağlık çok hoş görünüyor.

Sevil Şahin dedi ki...

bende ilk başlığa bakınca yahu bu ne dedim reme baktım bizim karnıbahar :))
tamam dedim okuayayım balım neler yazmış :))
canım valla karnıbaharı her türlü çok severim ama en çok kızartmasını seviyorum sanırım kalorili seylere karşı fazlaca zafım var hehehe

Saglıklımutfak dedi ki...

Almaz mıyım bayıla bayıla ellerine sağlık çoook severiz:

Tümay Öztürk dedi ki...

Karnabaharı her çeşit sunumu ile yiyebilen biri olarak buna da bayıldım:) Ellerine sağlık...

our twins of N.Y./SEYHAN dedi ki...

ben bu tadi biliyorum:) cooook leziz ve hafif! Ellerine, emegine saglik...

kalpkurabiye dedi ki...

ahhh adı ne olursa olsun ben bu lezzete hastayım hasta:)
geçenlerde pepela da gözlemesini gördüm ve yaptım nefisss:)) tarifini yaınladığımda bu yazına da değineceğim inşallah:))

Unknown dedi ki...

Teşekkür ediyorum Özgeciğim sana. Yaklaşık 6 yıl önce biten okulumda aldığım derslerimi unutmadığımı aklıma getirdi başlığın:) Ellerine sağlık canım harika görünüyor salatan. Sarımsaklı yoğurt varsa bende varım. Her türlüüüü:))

ham ham ev yemekleri dedi ki...

Ziyaretinin için çok teşekkür ederim.. sitenizi gezdim tanımlamalarınız çok zarif ve şık ..ellerinize sağlık..

sarımutfak-hande dedi ki...

harika görünüyor ellerine sağlık canım karnıbaharı her şekilde severim

kitchenart-ist.com dedi ki...

Başlıklarına bayılıyorum Özgecim. Kesinlikle merak uyandırarak insanı kendine çekiyor ve harika tariflerinle buluşturuyor.Ellerine sağlık canım.
sevgiler

Unknown dedi ki...

Neydi onun adi, hah bori... amannn canim Karnibahari üzmeyelim.... O bence bu ismiyle mutlu, mesuttur... Hele de hazirladigin tarz yenilirse eminim daha bir dörtköse olur... Ellerine saglik bitanem benim... Biz de de bu haliyle oldukca fazla tüketilir... Sevgilerimle,

Selma - DUSBAHCESI dedi ki...

Ozgecigim benden sana tavsiye, bidahaki sefer eline taze kisnis gecerse mutlaka bu salata ile dene! Bak gor farki o zaman. Cok seviyorum karnabahar salatsini. Ellerine saglik!!

Özge S. dedi ki...

Nazlı bundan sonra böyle tarifler latince:)

kitchenart-ist.com olmuş ama işte merak etmiş gelmişsin:) Çok eğleniyorum ben yazarken başlık bulurken hele.. umarım okuması da keiyflidir!

Selmacığım taze kişniş ve bir kere de fesleğen ile deneyeceğim... Taze taze harika olur evet kişnişin aromatik tadıyla hele...

Herkese güzel yorumları için teşekkürler!

Adsız dedi ki...

Bu tarifi maydanozsuz olarak yıllardır yapardım. Hatta o sırada mutfakta ne varsa brokoli, havuç, patates, brüksel lahanası, kabak vs.. hepsini kullanırım... tarifini okuyunca maydanozlu olarak de denedim. evet oldukça hoş oldu. özellikle bnm gibi maydanoz sevmez bi insana bu yeşilliği yemek için iyi bi fırsat oldu. :) ellerine sağlık :) sevgiler (Cemre)

nazlı dedi ki...

Blogunu ilk keşfettiğimden beri takipteyim.. tam da beni tarif anlatan bir blog.bende yedikçe yiyen midesi cokk büyükgillerdenim :) ama sağlıklı yeme taraftarıyım. Karnıbaharı cok severim cokta güzel yapmıssın..ben bazen karnıbahara renk katmak için cok az beşamel sosla karıştırıyorum (tabi tereyağ kullanmadan) sevgiler..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...