17 Aralık 2010 Cuma

Bugünkü rotamız: Yufkacı, kasap ve mutfak!

Yeter bu havaların bana oyun oynadığı, kış geldi kontrol elden gitti gidiyor; her geçen gün, her düşen derece nefsi zaptetmek zorlaşıyor. Canım yemek yemek istiyor sürekli olarak ve bu normalmiş, hatta bahsetmiştim hatırlarsanız, vücut kışın kendini soğuklardan korumak için yemese bile yağlanırmış, çok gerek varmış gibi! Kek yaptım-yedik, tamam rahatladık; derken bir de börek düştü ki aklıma, sormayın!

Bu tarif de kulaktan kulağa, annemin ajandasına bakarken gördüm, “içli köfte börek” yazıyordu, dikkatimi çekti. “Bu nerden?” dedim. “Ablandan almıştım tarifi yıllar önce” dedi. Konuştuk, tahmini olarak ölçtük-biçtik; 14 sene olmuş tarifi yazalı, kim bilir nereden öğrenmiş O da… Ama tarif güzel, malzemesi makul, yazdım kendi defterime çıktım yola.

Ajandada malzemeler tahmini, “tutam” ile “göz kararı” esas alınarak yazılmış, malumunuz ben size öyle anlatamam, denk düşmez gözümüz parmağımız. Yolda bir yandan hesap kitap yapa yapa, bir yandan da börek düştü ya aklıma hemen yapılmak zorunda; yufkacıya, kasaba uğraya uğraya geldim mutfağıma. Malum ajandada “içli köfte börek” yazıyordu, saygımdan yazana-yazdırana aynı adla devam edeyim. (Dedim ama sonradan araştırınca öğrendim “Avcı Böreği” imiş meğer tarifin asıl adı.)

Malzemelerimiz;

  • 4 yufka
  • 250 gr. az yağlı/yağsız kıyma
  • 1 çay bardağı ince bulgur
  • 1 adet orta boy soğan
  • ½ su bardağı ceviz
  • 1 yumurta
  • 1 yemek kaşığı tepeleme kuş üzümü
  • 3 yemek kaşığı yağ
  • 2 çay kaşığı tarçın
  • ¼ su bardağı galeta unu
  • Tuz - karabiber
  • Ekstra : ¼ demet maydanoz

Ocak başında, kıymayı kavurmaya başlamadan önce hazırlıklarımızı tamamlayalım; cevizi iri parçalar haline getirmek için havanda ezin, bulgurların üzerine 1-2 ölçek de sıcak su ekleyin ve de soğanı minik küpler halinde doğrayın.

Tavaya 1 yemek kaşığı zeytin yağı dökün ve kıymaları karıştırarak 5 dakika süre ile kavurmaya başlayın, kıymalar suyunu verip de rengi dönünce soğanı ekleyin ve bir 7-8 dakika daha karıştırarak pişirmeye devam edin. Soğanlar yumuşayınca bulguru ekleyin, karıştırmaya malzemeleri harmanlamaya devam edin. Ardında kuş üzümleri ve ceviz kırıntıları ile bir çay kaşığı tarçın, tuz ve karabiber serpin.

15-20 dakika sonunda tüm malzemeler piştiğinde, aldığım tarifte yoktu ama, bir ferahlık katmak için maydanoz eklemek istedim. Dörtte bir demet maydanozu ince ince kıymalı için içine doğradım ve bir güzel karıştırdım. Aynı içli köfte içi misali mis gibi koktu, denemenizi tavsiye ederim.

İç hazır olduğuna göre sıra yufkalarda, öncelikle bir yufkayı tezgahınıza serin ardından kalan 2 yemek kaşığı yağ ile 2 yemek kaşığı suyu karıştırırak seyrelttiğiniz karışımı fırça yardımı ile yufkaya sürün, ardından ikinci kat yufkayı ilk yufkanın üzerine serin.

İki kat yufkayı 8 eşit parçaya bölün, hazırladığınız içten iki yemek kaşığı yufkanın geniş ucuna koyun, sigara böreği sarar gibi, geniş uçları içine katlayıp ve ince uca doğru sarın. Aynı işlemi diğer iki yufka için de yapın, bu şekilde 4 yufkadan 16 adet börek yapabilirsiniz. (Ancak ben dolu dolu iç koymak adına 3 adet yufka ile 12 adet börek hazırladım.)

Böreklerin sarılması bitince, bir tabağa yumurta akını koyun, diğer bir tabakta ise galeta unu ile kalan bir çay kaşığı tarçını karıştırın. Böreğin ister tamamını isterseniz de benim gibi sadece üst kısmını önce yumurta akına ardından da tarçınlı galeta ununa batırın.

Önceden 175°C‘de ısıttığınız fırında 20-25 dakika süre ile alta yakın raflarda, börekleriniz gevrekleşene kadar pişirin. Evi börek kokusu saracak, alt notalarda mis gibi de tarçın olacak.

Paniğe gerek yok, koca tepsi sizin; sakın saldırmayın, yanarsınız, 15-20 dakika bekleyin demlensin böreğiniz. Sonra da servis edin ve afiyetle yiyin.

Evleriniz mis gibi yemekler koksun, afiyet olsun,

34 yorum:

orece dedi ki...

nasıl kıskanıyorum yemek anlatışını tektek aşamaları fotolamanı o akıcı dilini. ben utanmasam yemeğin adını yazıcam link vericem. ki son tarifte sırf foto ve link var. ellerine sağlık çok pratik ama harika görünüyor....

Hobiriks dedi ki...

galete ununa batırmadan yumurta akı yerine sodatereyağ karşımına batırılırsa kabarıklığına kabarıklık ve tabii kalorisine kalori ekleyebilirsinizz :))
çok lezzetli gözüküyor eline sağlık..

Saglıklımutfak dedi ki...

Çok severim bu böreği. süper gözüküyor ellerine sağlık canım

mutfagabuyrun dedi ki...

börek harika olmuş.çayın yanında sıcak sıcak güzel gider.ellerinize sağlık.sevgiler.

DATLIM dedi ki...

Ağızda çıtırdayan midede fıkırdayan yüreğe ferahlık ruha neşe veren bir yemek :) ooooooooooooooooooooh daha ne olsun

xcelis dedi ki...

ooo başlı başına yemek gibi olmuş harikasın.Ya şu tarçın konusu çok ilgincime gitti.Tarçına da bayılırım.Bşi daha öğrendim sayende Ellerine Sağlık

Unknown dedi ki...

Ben bunu tavuklu içle yapmıştım, o da lezzetli oluyor. Şimdi bloğa dalıyorum ve haftasonu yapacaklarımın listesini hazırlıyorum, iyi ki varsın :)

Adsız dedi ki...

ben bu böreği biliyorum.. bir arkadaşımda yemiştim de tarifini almamıştım.
hem hazırlanıp deep freeze de de bekletilebilir bu börek
eline sağlık. bize de afiyet olsun:)

ARZU - ENGÜZELTATLAR dedi ki...

Harika görünüyor ellerinize sağlık sevgilerimle...

Unknown dedi ki...

çok lezzetli görünüyor,ellerine sağlık canım.sevgiler.

Muhterem'le Afiyetle dedi ki...

Sevgili Özge,
Börek nefis görünüyor, ellerine sağlık.
Muhteşem anlatışınla yukarıdan aşağıya her aşamayı takip ederek inerken "İnşallah işin içinde kızartma yoktur" diye düşündüm.
Neyse ki börek kızartılarak değil, fırında pişirilerek hazırlanıyormuş.
Bu tarifi daha önce duydum, gördüm ama yapmadım.
Senin bu güzel anlatımın ve resimlerin bu tarifi en kısa zamanda deneme isteği uyandırdı.
Mutlaka deneyeceğim.

Narince dedi ki...

Harika tam bana göre! Ben de baklava yufkasıyla üzeri galeta unlu, soğanlı, karabiberli koycam yakınlarda. Ellerine sağlık sevgili Özge.

Selma - DUSBAHCESI dedi ki...

Bu borek gercekten cok guzel oluyor. Benimde boyle galeta unlu tarifim var. Agizda gercekten solen yaratiyor! Ellerine saglik.

Nehir Butik Pasta dedi ki...

nefis bir börek oluyor bendeki tarifte yağda kızartılıyordu bence bu şekli daha sağlıklı
ellerine sağlık arkadaşım

Sevil Şahin dedi ki...

tatlım tarifini okurken yutkundum valla olsa koca tepsiyi yerdim ne çayı boşver öyle yerim
yanlız bir şey sorucam en son yumurta akını ve galeta ununu sürme kısmı var ya oraya yumurta sarısına batırıp sonra galeta unununa demişsin hangisi olacak yumurta sarısımı yumurta akımı :)

bu şahane tarif için sana annene ve ablasına teşekkürler

dukandiyetitariflerim dedi ki...

eline sağlık.her zamanki gibi harika görünüyorlar.bayılırım bu böreğe.fazla bakmasam iyi olacak sanırım:)

Seda'nın Günlüğü dedi ki...

Ne kadar hoş bir blog böyle. İlk önce malzemeler ve sonra merakla beklenen sunum, fotoğraflarda çok hoş. Ellerine sağlık. Börek gerçekten hoşuma gitti. Mutlaka deneyeceğim.
Sevgiler..

Özge S. dedi ki...

Harika harika yorumlar gelmiş ben çok mutluyum yine!

Öncelikle Sevil Hanımcığım çok teşekkür ederim uyarı için, alışmışız sarı da sarı diye, akını kullanıyoruz yumurtanın, hemen düzelttim kelime hatamı! Teşekkürler bilahare iletilecektir:)

Ece lütfen kıskanmayın, blogum benim hobim, herşeyine özeniyorum, elimde değil... Şaka bir yana beğenmenize çok sevindim!

Hobiriks ABARTI KALORİ YOK !!! Kış zaten kandırıyor bizi..

Hilal - Sevda Deniz - Selma - Simla - Datlım - Xcelis - AnneMüdürü - Arzu ve Arzu çok teşekkür ederim, beğenmenize ve ara verilmiş bir lezzeti hatırlattığıma sevindim..

Bahar liste ne alemde? Hazırladınız mı haftasonu listesini? :)

Evet fırında Muhterem Hanım lütfen deneyin, sizin de beğeneceğinize eminim...

Narince ben de sizi takipteyim, bakalım ne harikalar çıkacak yakında:)

Yok yok Pastane'den yağda değil, fırında, nispeten sağlıklı diyelim, hamur işi diye abartmadım iyice:)

Seda çok memnun oldum beğendiğinize, deneyin seversiniz...

Girls On Blog dedi ki...

Oih! Cok guzel yapmışsıın...keşke şu an 1 taneick olsaydı çayımla yeseydim diye içimden geçti :)
Ellerine saglık

Turistik Aile dedi ki...

Çok yaşa Özge! Bana ait denenmiş bir tarifi yine bana hatırlattığın için teşekkür ederim. Uzun zamandır uzak kalmıştım börek, çörek işinden yeniden gündeme almak gerekiyor anlaşılan.
Bu arada Sevi'l bir notum var. Ajanda annemizin ajandası ama tarifi veren ben, yani Özge'nin ablası Özlem ya da bir başka deyişle Turistik Aile:)) Herkese iyi haftasonları.

Fuat Gencal dedi ki...

Süper görünüyor ellerinize,emeğinize sağlık.

Saygılar.

susamcorekotuFeriha dedi ki...

annenin ablanın ve senin ellerine sağlık,içli köfte yemiş kadar oldum:)))
ayvalara gelince:
soba bulamadığımız zaman ayvalarımızı fırında da pişirebiliriz denersen pişman olmazsın
sevgiler

Zeynep'in Evi dedi ki...

ellerine sağlık harika bi börek olmuş bildik klasik böreklerin dışında gözüküyor bana:)

lezzet-i mekan dedi ki...

merhabalar, herşey ama herşey harika görünüyor, ellerinize emeklerine sağlık, böreği de denemek istiyorum bir ara, çok güzel anlatmışsınız. iyi geceler ve güzel bir hafta sonu dilerim sevgiler.

Sevil Şahin dedi ki...

peki turisttik aile peki özlem sanada teşekkürler :))

minimalist dedi ki...

evet tarif yapılamayacak gibi değil yani benim için zor değil; denemek isterim en kısa sürede; zaten kıymalı şeyleri severim...eline sağlık.

*mehtap dedi ki...

yarın pazar.bu börek çocuklara harika bir pazar kahvaltısı olur.yufkam da var.kıymayı buzluktan çıkarıyım en iyisi.teşekkürler.

memolininannesi dedi ki...

ıcıne havuc rendesıde cok yakısıyor...sızınkıde harıka..
zaten mukemmel anlatıs ve fotograflamlar yetıyor..yumurt kırsanız kesınlıkle baklava sanabılırız...
elınıze saglık

www.memolininannesi.blogspot.com

Cafe Pepela dedi ki...

İçli Köfte Börek !
Bu isim,avcı böreğinden daha yakışıklı olmuş:) Anne ajandasında kim bilir ne lezzetler saklıdır daha.Gönülden selamlar ola Özge..
Bu böreği hakkaten severim.Ben de annemden 'galeta unlu börek' diye öğrendim.Muhteviyatı hemen hemen aynı,içersine bulgur da katıyoruz ekstradan.Kışın daha çok acıktığım kesin,hele o tatlı krizlerim! :)
Diyet dönemim geldi mi dersin ?
(Bence geldi)

Unknown dedi ki...

cnm cok mutşu oldum tekrar tanıstıgımıza ...
ellerıne saglık borege bayıldım.
svgler

Unknown dedi ki...

Aman yarrabi bu ne istah açici bir börek olmusssss:)) Ellerine saglik

OYA dedi ki...

ne kadar güzel böyle detaylı anlatmanız ve fotoğraflamanız.ellerinize sağlık...

canikom dedi ki...

çoooooooooooook beğendim...

ayşe karadeniz dedi ki...

mükerrem dedi ki çoooooooook güzel böyle detaylı anlatman fotağraflı anlatma eline sağlık hemşerim

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...